-
Psf: progressive segmented frames
جمعه 27 آبانماه سال 1390 02:42
Psf یا فریم های تقسیم شده ی progressive ( اسکن پیوسته )، برای به نمایش در آوردن فرمت های ویدیوی progressive استاندارد HDTV محض است. روش Psf ، موجب حفظ سازگاری فریم های progressive با سیگنال های Interlace به کار رفته در فرمت SDTV می شود. برای مثال، در فرمت Psf 24، هر فریم progressive ، به اندازه ی دو بخس و زمان متفاوت...
-
NTSC / PAL
جمعه 27 آبانماه سال 1390 02:41
NTSC ، مخفف کلمه های National Television Systems Committee است. این کمیته، استانداردهای سیستم های تلویزیونی NTSC را تعیین می کند.در واژگان فنی تلویزیون، NTSC به سیستم های تلویزیونی آمریکای شمالی، ژاپن و بخش هایی از جنوب آمریکا اشاره دارد، که از اسکن Interlace با 525 خط در هر فریم و تعداد 30 فریم در ثانیه بهره می گیرد....
-
Color Bars
جمعه 27 آبانماه سال 1390 02:28
سیگنال های کالربا برای حفظ پیوستگی بازسازی رنگ در زنجیره ی تولید به کار گرفته می شوند. این سیگنال معمولا در مرحله ضبط تصویر به عنوان یک مبنا روی نوار ضبط می شود، تا خروجی VTR ها و دیگر تجهیزات به کار رفته در مراحل بعدی تولید تنظیم شوند. تنظیم ها بر این اساس تنظیم می شوند که، سیگنال کالربار خروجی هر ابزاری درست همان...
-
AWB1 (وایت بالانس خودکار)
دوشنبه 26 بهمنماه سال 1388 00:38
چشم انسان، خود را با تغییر دمای رنگ محیط های گوناگون سازگار می کند اما دوربین های ویدیو، به دلیل نداشتن این قابلیت، برای رسیدن به پیوستگی در دمای رنگ، از یک مدار الکترونیک بهره می گیرند که، AWB نامیده می شود. مدار AWB این امکان را فراهم می سازد تا به سادگی و با فشار یک کلید، دمای رنگ به صورت خودکار تنظیم شود. این...
-
Preset White ( سفیدی از پیش تنظیم شده)
دوشنبه 26 بهمنماه سال 1388 00:36
از آنجایی که دوربین ها با تغییرات انتشار طیفی متفاوت منابع نوری سازگار نیستند، این تفاوتها بایستی به گونه ی الکترونیک و اپتیک جبران شوند. انجام وایت بالانس، به معنای جبران الکترونیک برای انتشار طیفی متفاوت است. برای رسیدن به وایت بالانس دقیق، انتخاب فیلتر مناسب تبدیل رنگ برای کاهش میزان این تنظیم های الکترونیک ضروری...
-
Black Balance (تعادل سیاهی)
دوشنبه 26 بهمنماه سال 1388 00:34
برای اطمینان از دقت باز سازی رنگ در تصویر ویدیو، لازم است دوربین بتواند هنگام بسته بودن دیافراگم سیاهی واقعی را باز سازی کند. در غیر اینصورت، ممکن است Color Cast (انتشار رنگ ) در تصویر مشاهده می شود. برای اینکار، به انطباق سطح سیاهی سیگنالهای قرمز، سبز و آبی نیاز داریم. بیش تر دوربین ها دارای کارکرد Black Balance...
-
Gain (بهره ی تقویت)
دوشنبه 26 بهمنماه سال 1388 00:18
هنگام تصویر برداری با دوربین ویدیو در شرایط کم نور، به دلیل کافی نبودن نور هدایت شده به تصویر ساز، اغلب سطح سیگنال مناسبی فراهم نمی آید. برای چنین مواردی، دوربین های ویدیو دارای یک کارکرد Gain Up هستند، که به گونه ی الکترونیک سیگنال ویدیو را به یک سطح بسنده برای دیدن در یک مونیتور یا ضبط روی یک VTR تقویت می کند....
-
نگاهی کوتا به چند فیلتر پر کاربرد در دوربینهایDoc ویدئویی
سهشنبه 29 دیماه سال 1388 23:36
فیلترها عناصری شفاف و نیمه شفاف اند که می توانند درون حلقه ای فلزی قرار گرفته ؛ روی دهانه لنز نصب شوند یا درون جعبه فیلتری ( matt box )که سر لنز نصب شده، قراتر گیرنده یا درون دوربین ، پشت لنز تعبیه شوند. فیلترها بر شدت، کیفیت و رنگ نور؛ قبل از رسیدن نور به ccd تاثیر می گذارند و از آنها می توان برای خلق افکتهای بصری...
-
اولین شخص در سینمای ایران
چهارشنبه 23 دیماه سال 1388 23:46
اوگانیانس اولین شخصی در ایران است که به فکر ساخت فیلم های داستانی می افتد آن زمان که فیلم های صامت مرسوم بوده است وی به ساخت فیلم صامت «آبی و رابی» می پردازد که اولین فیلم بلند صامت تاریخ سینمای ایران است . وی قبل از ساخت این فیلم به فکر افتتاح یک مدرسه آرتیستی در ایران می افتد که تا 3 دوره ادامه داشته است و حاصل دوره...
-
تقلید جلوه ی نور مهتاب
شنبه 12 دیماه سال 1388 04:59
در شبهایی که آسمان صاف و قرص ماه نسبتاً یا دقیقاً کامل است. نور مهتاب به شکل نری خفیف و آبی رنگ صحنه های خارجی را اندکی روشن می کند و ممکن است این نور با تابیدن از درون پنجره ها و روزنها، صحنه های تاریک داخلی را نیز اندکی روشن کند.برای تقلید این جلوه در فیلم ، ترفندهایی وجود دارد : 1)می توان از پرژکتورهای HMI (یا...